no

Gården

80 % av Madagaskars befolkning lever av jordbruk, men manglende kunnskap og ineffektive metoder begrenser avkastningen. 

Siden 2016 har Sennepsfrøskolen eid og forvaltet et jordbruksområde på 100 dekar med formål om å sikre elevenes daglige skolemåltid gjennom egen matproduksjon, samtidig som de får en praktisk læringsarena i jordbrukskunnskap. 

Gården eies og drives 100% av skolen. Oppdrettet bygger på erfaring og kompetanse fra de veletablerte jordbruksskolene Tombontsoa og Fihaonana, hvor norske agronomer har bidratt til utvikling siden 80-tallet. Skolegårdsbrukets fremditige agronomer og røktere utdannes ved Tombontsoa. Etter fullførte studier vil de få jobb i den daglige ledelsen av gården. Gården skaper også flere arbeidsmuligheter i lokalsamfunnet. Opp til hundre lokale småbønder får sesongbasert arbeid.

Gårdens tre hovedformål:

  1. Matproduksjon for skolens elever – Mais, soya, ris, bønner og frukt dyrkes for å sikre næringsrike måltider.

  2. Praktisk undervisning i jordbruk – Elevene får verdifull opplæring i moderne jordbruksteknikker.

  3. Økonomisk selvstendighet for skolen – Inntekter fra salg av avlinger og slaktegris bidrar til drift.

I 2023 ble det igangsatt et pilotprosjekt for oppdrett av slaktegris på skolegårdsbruket, med sikte på å styrke skolens økonomiske selvstendighet. 

Pilotprosjektet var en suksess, og skolen driver nå eget griseoppdrett som har som mål å bli et sentralt element i skolens bærekraftige driftsmodell. Hvert år fôres flere puljer à 20 griser, som er klare for salg etter fem måneder. Brutto inntekt fra salget bidrar direkte til skolens drift.

I tillegg til inntektene, produserer grisene verdifull gjødsel i form av urin og avføring, som samles opp og brukes på gårdens jordbruksarealer. Dyrene fôres hovedsakelig med egenprodusert mais (karbohydrater) supplert med nødvendige mineraler, vitaminer, proteiner og olje.

Mot økonomisk uavhengighet

Gjennom systematisk jobber skolen med å skape et robust, selvbærende jordbruk som gir skoleelevene mat, kunnskap og fremtidige yrkesmuligheter. Samtidig bidrar modellen til å styrke skolens økonomiske uavhengighet og skape arbeidsplasser i lokalsamfunnet.