
Utdanning på Madagaskar
Madagaskar har lenge stått overfor store utfordringer når det gjelder å gi tilgang til grunnutdanning for alle barn. Antall gassiske barn som går på skolen har falt fra 95 % i 2008 til 65 % i 2024. Over halvparten dropper ut før de har fullført grunnskoleutdanningen. Dette viser en alvorlig tilbakegang og understreker behovet for tiltak som kan sikre barn tilgang til utdanning.
Sennepsfrøskolen utgjør en forskjell
Med en frafallsrate på under 1 %. godt utdannede lærere og elever som går ut av skolen med noen av de beste eksamensresultatene i landet, er Voantsinapy et lys i denne mørke statistikken. Skolens suksess bygger på kunnskap og praksis utviklet gjennom internasjonalt samarbeid, blant annet med sveitsiske pedagoger og gjennom en rekke studieturer til Nylund skole i Stavanger.

Ledelse
Ecole Privée Voantsinapy ("Sennepsfrøskolen" på norsk) er en privat barne- og ungdomsskole i Madagaskars fjerde største by, Antsirabe. Skolen har siden oppstart i 1994 vært fullt ut lokalt eid og drevet.
Noro (t.h.) er skolens leder og rektor, og datter til skolens grunnlegger Razafy. I tillegg til å administrere skolen, har hun siden 2018 vært nasjonal instruktør i pedagogikk, og samarbeider med utdanningsmyndighetene på Madagaskar for å forbedre undervisningen i gassiske skoler. Som pedagogisk leder for 50 privatskoler holder hun kurs for lærere og bidrar aktivt til utdanningsutvikling på øya.
Faniry (t.v.) er Noro's datter. Hun har master i pedagogikk og engelsk, og har en viktig rolle som bindeledd mellom skolen og støttespillere i Norge. Hun jobber som fremmedspråklærer for alle klasser, følger opp norske studenter i praksis, og forbereder seg på å ta over rollen som skolens leder i fremtiden.

Et erfarent og engasjert fagmiljø
Skolens stab teller 28 ansatte som utgjør et sterkt fagmiljø med bred kompetanse. Mange har vært ansatt i over 20 år. Alle lærere på ungdomstrinnet har treårig lærerutdanning, noen med mastergrad. Samtlige har pedagogisk bakgrunn og spesialisering i ulike fag, slik at skolen kan tilby utdanning av høy kvalitet innen språk, realfag, samfunnsfag, IT, kroppsøving, søm og landbruk.
Lærerne gjør mer enn å undervisere. De fungerer også som sosialarbeidere som blant annet følger opp med hjemmebesøk når elever ikke møter til undervisning, og de bidrar på skolegårdsbruket. I tillegg har skolen ansatte innen vedlikehold, kantine, bibliotek og gårdsdrift.

Stiftelsen
Stiftelsen Sennepsfrøskolen i Stavanger ble etablert i 2024 for å forvalte en testamentarisk gave og videreføre innsamlingsarbeidet til Støtteforening for Skoler på Madagaskar, som finansierte skolens drift fra starten. Støtteforeningen ble grunnlagt av Eva og Svein Wallem Niellsen, med Sigrun og Per Skjæveland som tidlige støttespillere. I 27 år ledet de to ekteparene innsamlings- og informasjonsarbeidet, med Eva som styreleder.
Stiftelsen drives på frivillig basis for å holde administrasjonskostnadene på et minimum. Dette sikrer midler til skolens drift, inkludert lønn til 28 fast ansatte og flere sesongarbeidere knyttet til skolegårdsbruket på Madagaskar.
I 2025 markerte støttespillerne i Norge 30 års samarbeid med et jubileumsmøte, der denne tidslinjen for de to organisasjonenes felles innsats gjennom tre tiår ble presentert.

Styret i Stiftelsen Sennepsfrøskolen (f.v):
- Karianne Skjæveland (styreleder)
- Judit Nordanger
- Bernt Pedersen
- Gro Smørdal (nestleder)
- Alexander Rügert-Raustein
Styret har solid kompetanse innen økonomi, administrasjon, utdanning, helse, entreprenørskap, gårdsdrift og internasjonalt arbeid, med sterk tilknytning til Madagaskar og skolen. Sammen sikrer vi stabil drift, økonomisk bærekraft og videreutvikling av skolen.